Wygląd, atmosfera, oferta to elementy, które mają znaczenie nie tylko dla stałych klientów. Dzięki nim możemy pozyskać nowe osoby. Dlatego jak skóra po lecie, tak i Twój gabinet, po jakimś czasie wymaga rewitalizacji.
Sezonowość w branży usług beauty odgrywa coraz mniejszą rolę i dzieje się tak, gdyż społeczeństwo ma coraz większą świadomość o znaczeniu systematyczności w przypadku tego rodzaju usług. Natomiast w zależności od różnych czynników, może nadal dać o sobie znać w ciągu roku. Dla niektórych działalności okres wakacji jest takim momentem, a na pewno dla większości jest to czas zaraz po Sylwestrze. Styczeń i luty w ramach całego roku są jednymi z najchudszych miesięcy dla tej branży, choć nie musi tak być w każdym przypadku. Jeśli tak jest to warto taki czas wykorzystać do wprowadzenia zmian w salonie. Szczególnie jeśli widzimy, że jego oferta oraz aranżacja wnętrza, przestały być atrakcyjne dla klientów. Dobre zmiany, zawsze wprowadzają powiew świeżości, która łamie efekt rutyny i pozwala to samo miejsce odkryć na nowo. Od czego zacząć?
Oferta salonu
W pierwszej kolejności powinniśmy przyjrzeć się ofercie salonu, czyli przeanalizować to co obecnie oferuje on – czy jest to zgodne z aktualnymi trendami branży oraz dowiedzieć się co na ten temat myślą nasi klienci. W tym celu najlepiej przeprowadzić wśród nich anonimową ankietę. Najpierw należy ich o tym poinformować tj. że planowane są zmiany w ofercie aby dopasować ją jeszcze bardziej do aktualnych potrzeb. Dlatego klienci proszeni są o podzielenie się informacją na temat tego co zmieniłby w aktualnej ofercie, czy spodobałyby się im wskazane w ankiecie zmiany. To na pozór nieznaczące działanie może przynieść dodatkowe korzyści – sprawić, że adresat ankiety poczuje większą więź z salonem. Dlaczego? Pokazujemy, że zdanie klienta jest dla nas ważne oraz pozwalamy mu brać współudział w planowanych zmianach. Dzięki temu będzie on miał dużą satysfakcję i poczuje silniejszą więź do miejsca, a my będziemy pewni, że zmiany w ofercie spotkają się z pełną akceptacją.
W ramach tego co oferuje aktualnie branża i co cieszy się największym zainteresowaniem ze strony jej klientów to – upodobanie produktami naturalnymi i tymi z pogranicza medycyny. Dlatego też w najbliższych latach najlepiej będą rozwijały się koncepty biznesowe salonów usług beauty oparte na kosmetologii naturalnej oraz tej z pogranicza kosmetyki i medycyny, czyli tzw. dermoestetyki. Dużym zainteresowaniem cieszą się także zabiegi aparaturowe HI-TECH. Zaawansowana technologia i kosmetologia bardzo dobrze współgrają ze sobą.
Dokonując zmiany w ofercie należy pamiętać, że przez cały czas musi być ona dynamiczna tzn. regularnie powinny pojawiać się nowe zabiegi oraz produkty do odsprzedaży w ramach wprowadzonych rozwiązań.
Aranżacja wnętrza
Rozwiązania w aranżacji wnętrza powinny być spójne z wybranym konceptem oraz wprowadzonymi usługami. Dlatego też wprowadzając zmiany w salonie najpierw należy zacząć od oferty, a następnie zgodnie z wybranymi założeniami można wprowadzić zmiany w wyglądzie wnętrza – dopełniając całość. W ramach tych zmian należy dobrze zastanowić się czy wykonujemy generalny remont, czy wprowadzany wybiórcze rozwiązania. Nie zawsze trzeba dokonać generalnej „przebudowy”. Czasami wystarczy wprowadzić stosunkowo niewielkie zmiany – nawet w jednym, ale strategicznym dla lokalu miejscu np. recepcja, poczekalnia, a nadal możemy osiągnąć bardzo dobry efekt. Może zależeć to od kilku czynników – obecny stan lokalu, nowe usługi, nowy koncept usług oraz oczywiście strona finansowa. Dobra aranżacja pomieszczenia w przypadku salonu jest kluczowym elementem budowania jego wizerunku oraz decyduje o tym, czy nasi klienci będą dobrze czuli się w tym konkretnym miejscu. Z tego względu nie powinna być przypadkowa.
Kolory stanowią bardzo istotny element w designie, jednak w ostatnich latach zwrócono na nie uwagę nie tylko ze względu na ich estetyczną rolę, ale również ze względu na aspekt oddziaływania na ludzką psychikę. Wybierając dane kolory możemy osiągnąć konkretne efekty, również w kontekście oczekiwanych odczuć klientów. W salonie barwy powinny pozytywnie nastrajać i działać odprężająco. Oto parę uniwersalnych zasad, które warto uwzględnić przy wyborze koloru.
Po 1-sze: Nie należy przesadzać z wyborem dużej ilości różnych barw. Najlepiej wybrać jeden dominujący (bazowy) kolor i do niego dobrać kolor/y dopełniający (np. przykład meble, tapicerka, zasłony, oprawy obrazów itp.).
Po 2-gie: W roli dominującego koloru najlepiej sprawdzają się barwy jasne jak np. biały, écru, jasny beż czyli generalnie kolory pastelowe. Stosowane takich odcieni daje odczucie spokoju, czystości i świeżości.
Po 3-cie: Kolory mocno kontrastowe, jak zielony i czerwony, czy niebieski i pomarańczowy dają efekt dynamiczny. Takie połączenia w przypadku salonu kosmetycznego nie są wskazane. Powodują one silne pobudzenie oraz mogą powodować niepokój.
Takim klasycznym połączeniem kolorów, które zawsze się sprawdzą jest écru lub jasny beż z brązem – ciemną czekoladą.
Jednak przy projekcie wnętrza na pewno nie można skupić się wyłącznie na kolorze. Należy pamiętać, że wnętrze salonu powinno oddziaływać na wszystkie zmysły klienta, nie tylko na wzrok. Niestety często zapomina się o pozostałych zmysłach, które w ramach pobytu osób w salonie, również odgrywają znaczącą rolę i stanowią dopełnienie oferowanych usług. Chodzi o zmysł słuchu, powonienia i dotyku. Relaksacyjna muzyka, zapachy w formie specjalnych dozowników oraz materiały, z których wykonane są meble i z którymi ma kontakt klient – ich właściwy dobór sprawi, że każda osoba wychodząca z salonu będzie miała poczucie kompletnej usługi, która pobudziła wszystkie zmysły.
Style, które występują obecnie w projektowaniu wnętrz salonów beauty są często efektem wzajemnie przenikających się różnych trendów. Z takich najwyraźniejszych można wyróżnić:
- nowoczesny minimalizm – zakłada osiągnięcie efektu ekskluzywności poprzez minimum zastosowanych form. Ten styl idealnie sprawdza się przy konceptach salonów dermoestetycznych oraz medycynie estetycznej.
- orient – filozofia tego stylu skupia się głównie na zastosowaniu egzotycznych form, charakterystycznych dla danych regionów świata. Koncept ten zakłada zastosowanie intensywnych kolorów, egzotycznego drewna bogato zdobionego, czy wyszywane złotem materiały, służące jako pokrycia.
- eko – w tym stylu nie ma konkretnych założeń, natomiast w związku z przyjętą filozofią świadczenia usług na bazie produktów ekologicznych i naturalnych (bioSalon, ecoSpa) wystój nawiązuje do troski o środowisko oraz naturalnych materiałów. Często styl eko łączony jest na przykład z orientem.
Przy aranżacji salonu, bez względu na jego ostateczne przeznaczenie, czy wykonywane usługi, zawsze należy kierować się główną zasadą – wszystko, co zaprojektujemy musi być zgodne z miarą ludzką. Wywodzi się ona z założeń ergonomii, o której nigdy nie można zapominać. Komfort klientów oraz pracowników salonu jest bardzo ważny, bez względu na styl obiektu.